asiakaskonsultaatio tehtävä

1. Parturiasiakas on hiusten leikkauksessa ja huomaat hänellä      paljon kuivaa "hilseilyä" hiuspohjassa. 
Suosittelisin asiakkaalle            kosteuttavia hilse                  shampoita, jotka auttavat            kuivaan päänahkaan. Lisäksi          ehkä suosittelisin myös              jonkinlaista hiuspohjaseerumia, joka auttaisi pitämään hiuspohjan terveenä ja kosteutettuna.

2. Kampaamoasiakas on värissä ja leikkauksessa ja hän kärsii           hennoista ja helposti latistuvista hiuksista, joissa ei pysy         hänen toivomansa ilmava kampaus.
         Ehdottaisin asiakkaalleni uutta erilaista ja ilmavaa                 mallia. Kertoisin hänelle minkälaiset hiusmallit hänelle             sopisivat ja antaisin hänen miettiä asiaa. Jos hiukset               ovat pitkät, ehdottaisin lyhyempää tai kerrostettua 
         mallia. Ohentaisin kummiskin paljon, jotta saisin 
         hiuksista kevyet ja ilmavat. Voisin myös näyttää                     asiakkaalle kuvia, jotta hän voisi nähdä mitä tarkoitan.

3. Kampaamoasiakas on värissä ja leikkauksessa ja hän kertoo           paksujen ja karkeiden hiustensa olevan vaikeat laittaa ja saada     kotona muotoonsa.
         Ensimmäisenä ehdottaisin kevyempää hiusmallia, jota                 ohennettaisiin paljon. Karkeuteen ehdottaisin jotain hyvää           hiusmaskia ja suosittelisin käyttämään kosteuttavaa tai             öljyllistä shampoota ja hoitoainetta. Lisäksi 
         suosittelisin asiakkaalle hiusöljyä.

4. Värjäykseen saapunut asiakas on viimeksi toisella kampaajalla       pettynyt pahasti ja on värin suunnitteluvaiheessa hyvin epäröivä     ja epäilevä. Hän ei kiinnostu mistään väriehdotuksista ja empii     kokoajan mielipiteessään.
         Kysyn hänen viime kerrastaan kampaajalla ja mitä hänen               hiuksillensa silloin tehtiin. Silloin voisin välttyä                 mahdollisesti niiltä ongelmilta mitä hänen viime                     kampaajakäynnillään on tapahtunut. Ehdottaisin paljon               erilaisia värejä ja kertoisin koko hiusten suunnitelman,             jotta asiakkaallani olisi varmempi olo, kun hän tietää               tarkalleen mitä teen hänen hiuksilleen.

5. Asiakas toivoo hiusväriä, joka ei sävyiltään sovi lainkaan hänen     ihonsa väriin.  
         Kerron asiakkaalleni erilaisia värivaihtoehtoja, jotka               sopisivat paremmin hänen ihonsa väriin. Jos hän haluaisi             sitä huonoa väriä todella kovasti, ehdottaisin erilaisia             sävyjä siitä väristä, koska sävy myös vaikuttaa miltä               hiusväri näyttää hänen ihon värin kanssa.

6. Kirjaa jokin oma kokemus haastavasta asiakkaan                       konsultointitilanteesta ja kerro, mitä olisit tehnyt toisin ja       ehkä paremmin nykyisellä osaamisellasi.
         Kerran minulla oli asiakas, jonka hiukset olivat                     epäonnistuneet viime kampaajakerralla. Hän halusi                   luonnollisen hiekkaiset blondit (ei keltaiset), mutta               samaan aikaan näytti minulle kuvaa keltaisista blondeista. 
         Lähdin toteuttamaan luonnollista hiekkaista blondia, mutta           lopulta asiakas ei tykännyt siitä ettei siihen tullut               tarpeeksi keltaisuutta. Olin ihan sekaisin, että mitä hän           oikein haluaa. mutta totuus on vain se, että on paljon               asiakkaita joiden toiveet ovat ristiriitaisia.

Kommentit

Suositut tekstit